Searching...
05:40 0

Kisah SENTAP Penemuduga dan GADIS Yang...

Gambar Hiasan

Penemuduga: "Maaf, pihak kami tak boleh ambil anda bekerja di sini."

Gadis: "Dah kenapa? Qualification saya tinggi, pengalaman saya banyak, resume saya cantik. Saya pakai tudung, okay. Ni tadika saja kot. Takkanlah saya tak lepas?"

Penemuduga: "Benar. Tapi, syarikat kami ada polisi tersendiri terutamanya pakaian."

Gadis: "Nyatakan!"

Penemuduga: "(bersabar walaupun gadis naikkan suara) Kami tidak mengutamakan bangsa. Anda Melayu atau tidak, itu soal kedua. Yang penting, Muslim."

Gadis: "Eh, saya pakai tudung ni dah Muslimlah ni! Bongok ke apa awak ni?"

Penemuduga: "Tudung Muslim setahu kami, dilabuhkan tutup dada. Muslim juga menjaga bahagian pergelangan tangan hingga ke lengan supaya tidak terdedah. Begitu juga bahagian kaki, bersarung dengan baik. Manakala pakaian Muslim, potongan pakaiannya tidak melekap mengikut tekstur badan seseorang. Malahan, Muslim juga dinasihatkan tidak mencukur kening dan melukisnya kembali. Muslim juga tidaklah mengenakan make-up yang berlebihan.
Begitulah Muslim adanya.
Seandainya Muslim itu gagal menjaga penampilan dirinya, bagaimana beliau mampu menunjukkan contoh Muslim yang baik pula pada kanak-kanak di sini? Tahukah anda, kanak-kanak sifatnya 'tengok dan salin' (copy & paste)? Apa yang mereka lihat, mereka akan cuba tiru."

Gadis: "Cerewet gila! Macam nak jadi ustazahlah pulak! Saya bukan ajar agama! Hey, I came here today untuk jawatan guru Matematik dan Bahasa Inggeris. Apa kaitannya subjek tu dengan semua ni? Kita hidup dalam negara majmuk, bebas untuk bersuara. Demokrasi apa macam ni? Polisi sampah!"

Penemuduga: "Maafkan pihak kami di atas sebarang kesulitan. Apapun, sukalah pihak kami menyatakan, di pintu masuk bilik ini, telah kami sediakan sebuah cermin besar yang boleh nampak dari hujung rambut sampai hujung kaki. Anda bolehlah menggunakan cermin itu. Terima kasih."

Gadis:" ...............................!!! "

SUMBER

0 comments:

Post a Comment