Searching...
05:17 0

Cara BETUL Memegang Bayi - Panduan WAJIB yang First Time dapat Baby

PERHATIAN!!
JOM BELAJAR CARA BETUL MEMEGANG BAYI
Gambar Hiasan

Anda baru dapat CAHAYA MATA yang pertama??Alhamdulillah semoga Allah tambahkan rezeki kalian.Jaga bayi ni perlu PERHATIAN yang khusus tau dari aspek makanan,ubat sampailah memegang bayi.So tips kali ini saya nak SHARE bagaimana untuk memegang bayi dengan BETUL. Terdapat pelbagai cara yang betul untuk memegang bayi anda, daripada memegang merapat bayi kepada memegang bayi secara face to face, bergantung kepada bagaimana anda mahu untuk berinteraksi dengan bayi anda. Paling penting adalah bertenang dan yakin sebelum anda mengambil bayi anda.

Cara memegang bayi Gaya merapatkan bayi ke badan


1.Tenang dan yakin sebelum memegang bayi. Bayi sering dapat merasakan jika anda tidak selesa atau marah. Rileksss. Walaupun ianya penting untuk berhati-hati takut terjatuh namun jangan risau bayi tidak begitu rapuh seperti yang anda fikirkan.

2.Sokong kepala bayi dengan sebelah tangan dan sokong bahagian bawah dengan tangan yang lain. Kepala bayi yang baru lahir merupakan bahagian yang paling berat berbanding bahagian badan yang lain pada usia ini, dan kepala dan leher bayi memerlukan sokongan yang lebih. Biasanya anda akan memegang kepala perlahan-lahan dengan sebelah tangan. Gunakan tangan kanan anda untuk mengaut bahagian bawah bayi. Dalam pada masa yang sama sokong kepala dengan tangan yang satu lagi.


3.Bawa bayi dekat dengan dada anda, supaya dia boleh berehat kepala nya di dada anda. Bayi mempunyai naluri terhibur dengan mendengar degupan jantung anda. Disamping itu tangan kanan dan lengan harus menyokong sebahagian besar daripada berat badan bayi, manakala tangan kiri anda menyokong dan melindungi kepala dan leher. Hanya pastikan bahawa kepala bayi anda menghadap ke satu arah supaya dia sentiasa boleh bernafas.


4.Memegang bayi boleh menjadi sangat menenangkan untuk kedua-dua pihak,anda dan bayi. Ini adalah waktu yang tepat untuk menyanyi kepada bayi tersebut, baca untuk bayi, dan menghiburkan bayi sehingga masa untuk memberi makan,menukar lampin, atau tidur. Ingat untuk sentiasa bersedia satu tangan di bawah kepala bayi sebagai sokongan.

0 comments:

Post a Comment